جمعه ۰۷ اردیبهشت ۰۳

قیمت روز ضایعات آهن

ضایعات آهن آلات همچون محصولات فولادی و آهنی ارزش زیادی دارند و به عنوان ماده اولیه بسیاری از محصولات مورد استفاده قرار میگیرد. به دلیل وابسته بودن بیشتر صنایع به محصولاتی همچون تیرآهن، میلگرد، ورق و پروفیل موجب شده تا یکی از دلایل نوسانات قیمت آهن در بازار تغییرات قیمت هر کیلو ضایعات آهن باشد.

ضایعات آهن چیست؟

ضایعات آهن آلات به موادی گفته می شود که در صنایع خودروسازی و ساختمان سازی به دور ریخته میشوند اما قابلیت بازیافت دارند. ضایعات فلزی و آهنی ارزش پولی زیادی دارند. سودآوری از چنین محصولاتی موجب شده افرادی در همین زمینه تنها به دنبال خرید و فروش ضایعات باشند و مکان هایی به نام انبار ضایعات را به وجود آورند.

به گفته کارشناسان با بازیافت ضایعات فلزی میتوانیم تاثیر بسزایی در روند هزینه های تولید محصولات آهنی در صنایع داشته باشیم. همچنین بازیافت آهن آلات قراضه در حفاظت از محیط زیست تاثیر گذار بوده است و از توجه ویژه ای از سوی فعالات این حوزه برخودار است.

 

قیمت آهن ضایعات، قیمت آهن قراضه،قیمت روز آهن ضایعاتی

 

قیمت ضایعات آهن یا آهن قراضه

قیمت آهن ضایعاتی هم به صورت مذاکره بین خریدار و فروشنده تنظیم می شود و هم به صورت اینترنتی قابل استعلام است. اما آنچه قیمت روز ضایعات آهن آلات را تعیین میکند شامل جنس، نوع و آلیاژ این محصولات است. قیمت آهن قراضه به صورت کیلویی محاسبه میشود و در دسته های مختلفی همچون آهن قراضه روغنی، سنگین، سبک، آهن قراضه سوپر ویژه به فروش میرسد.

روش قیمت گذاری ضایعات

  • خرید و فروش آهن آلات در مبدا

در این روش در محلی که آهن ضایعاتی وجود دارد، خریدار حضور پیدا میکند و با فروشنده در رابطه ناخالصی، نحوه بارگیری و قیمت نهایی به توافق میرسند. این روش از خرید ضایعات رایج نیست و گاها توسط شرکتهایی که نیاز فوری دارند صورت میگیرد.

  • خرید و فروش ضایعات به روش تحویلی

در خرید و فروش آهن آلات قیمت در انتهای کار مشخص میشود. به گونه ای که در این روش پس از توافقات اولیه در رابطه با درجه و نوع بار، بارگیری انجام میشود و به مقصد میرود. پس از تخلیه بار در مقصد و تعیین درجه بار و ناخالصی قیمت نهایی توسط کارشناسان کارخانه مشخص میشود.

کاربرد ضایعات آهن

قانونی وجود دارد تحت عنوان اقتصاد چرخشی. این قانون بیان میکند که تمامی ابزار های ساخته شده باید به نحوی باشند که پس از استفاده مجددا قابل بازیافت باشد، یعنی محصولات از حالت بی مصرف بازیافت شده و تبدیل به محصول جدید و قابل استفاده ای شود. ضایعات آهن یکی از موادی است که در بازیافت بسیار مورد استفاده قرار میگیرد.

بازیافت ضایعات آهن از نظر اقتصادی و زیست محیطی بسیار به صرفه است. آهن ضایعات در صنعت ساخت و ساز و پروژه های جاده سازی بسیار مورد استفاده قرار میگیرد. همچنین کارخانه های تولید وسایل نقلیه و خودرو از آهن قراضه نیز استفاده می کنند.

مزایای بازیافت آهن ضایعات

استفاده از آهن بازیافتی به جای آهن خام میتواند مزایای زیر را به همراه داشته باشد:

  • صرفه جویی ۷۰ درصدی در مصرف انرژی
  • ۹۰ درصد صرفه جویی در مصرف مواد خام
  • ۸۶ درصد کاهش آلودگی هوا
  • ۴۰ درصد صرفه جویی در منابع آب

به وسیله بازیافت هر تن فولاد که از آهن قراضه بدست می آید:

  • ۵۳ کیلوگرم سنگ آهنک بدست می آید
  • صرفه جوی در۶۲۵ کیلوگرم ذغال سنگ
  • صرفه جویی در ۱۱۱۵ کیلوگرم آهن
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.